Algemeen
- Lijkt schrander, zeer intelligent en helder, maar is niet in staat om op basis-niveau te lezen, te schrijven of te spellen.
- Wordt bestempeld als lui, dom, onverschillig, onvolwassen of als iemand die niet zijn best doet of gedragsproblemen heeft.
- Is niet ver genoeg achter of slecht genoeg voor gerichte hulp.
- Hoog IQ, maar schooltests zijn mager; komt mondeling beter uit de verf dan schriftelijk.
- Voelt zich dom; heeft weinig zelf-respect; verbergt of camoufleert zwakke kanten met ingenieuze compenserende strategieën; snel gefrustreerd en emotioneel over school, lezen en tests.
- Aanleg voor kunst, drama, muziek, sport, werktuigkunde, verhalen vertellen, verkopen, zaken doen, ontwerpen, bouw of techniek. Lijkt vaak weg te dromen; verdwaalt gemakkelijk en verliest de tijd uit het oog.
- Heeft moeite aandacht te richten; is hyperactief of een dagdromer.
- Leert het best door concrete ervaring, demonstraties, uitproberen, observatie en visuele hulpmiddelen.
Zien, Lezen en Spellen
- Klaagt over duizeligheid, hoofdpijn of maagpijn tijdens het lezen.
- Raakt verward door letters, getallen, woorden, volgorden of verbale uitleg.
- Lezen en schrijven worden gekenmerkt door herhalingen, toevoegingen en omkeringen van letter, getallen en/of woorden.
- Klaagt over het gevoel niet-bestaande bewegingen te zien tijdens het lezen, schrijven of overschrijven.
- Lijkt problemen met gezichtsvermogen te hebben, alhoewel oogonderzoek geen afwijking aan het licht brengt.
- Ziet en observeert scherp, of heeft moeite met perspectief en perifeer kijken.
- Leest en herleest zonder dat het gelezene goed begrepen wordt.
- Spelt fonetisch inconsequent.
Horen en praten
- Hoort geluiden harder dan ze zijn; hoort dingen die niet gezegd zijn, dingen die niet door anderen gehoord worden; wordt gemakkelijk afgeleid door geluiden.
- Heeft moeite gedachten in woorden om te zetten; spreekt stokkend; maakt zinnen niet af; stottert onder spanning;
- spreekt lange woorden verkeerd uit, of verplaatst zinsdelen, woorden en lettergrepen tijdens het spreken.
Schrijven en Motorische Vaardigheden
- Heeft moeite met schrijven en overschrijven; heeft ongebruikelijke pengreep; handschrift wisselt of is onleesbaar.
- Onhandig, ongecoordineerd, slecht in bal- en teamsportten; heeft moeite met subtiele en/of algeheel lichamelijke motoriek; snel bewegingsziek.
- Kan heel handig zijn. verwart vaak links/rechts en boven/onder.
Wiskunde en Tijdsgevoel
- Kan niet goed klok kijken; heeft problemen met tijdsindeling, met dingen te leren of te doen die een bepaalde volgorde vereisen en met op tijd zijn.
- Telt op vingers of gebruikt andere trucjes om berekeningen uit te voeren; kent antwoorden maar kan die niet op papier zetten.
- Kan tellen, maar niet goed objecten tellen en met geld rekenen.
- Kan rekenen, maar geen woordproblemen oplossen; heeft moeite met algebra en hogere wiskunde.
Geheugen en kennis
- Heeft een uitstekend lange-termijn geheugen als het gaat om ervaringen, locaties en gezichten.
- Kan volgorden niet onthouden, en ook geen niet ervaren feiten en informatie.
- Denkt voornamelijk met beelden en gevoel, niet met geluiden of woorden (beperkte innerlijke dialoog).
Gedrag, Gezondheid, Ontwikkeling en Persoonlijkheid
- Buitengewoon wanordelijk of dwangmatig ordelijk.
- Kan de clown van de groep zijn, een lastig geval, of een zeer stil iemand.
- Is met betrekking tot bepaalde vaardigheden (praten, kruipen, lopen, veters binden) zeer vroeg of zeer laat.
- Vatbaar voor oorinfecties; gevoelig voor bepaalde soorten voeding en (chemische) toevoeging.
- Slaapt heel vast of heel licht; blijft lang bedplassen.
- Sterk gevoel voor rechtvaardigheid; emotioneel gevoelig; streeft naar perfectie.
- De symptomen en fouten nemen sterk toe in een toestand van verwarring, onder tijdsdruk, onder emotionele spanning of bij een slechte gezondheid.